Juridische hulp nodig? Neem contact met ons op.

zoeken

Wie is aansprakelijk bij een medische fout?

De gezondheidszorg in Nederland behoort tot de beste in de wereld. Toch gaat het soms ernstig mis. Jaarlijks worden ongeveer 2500 mensen getroffen door een medische fout met verstrekkende gevolgen. De uitzending van Tros Radar van 1 oktober 2012 liet zien in welke mallemolen deze patiënten terecht kunnen komen.

Aansprakelijkheid

Ziekenhuizen zijn aansprakelijk voor de verwijtbare fouten die hun artsen maken. Tegen deze aansprakelijkheid zijn de ziekenhuizen verzekerd bij speciale verzekeraars die zich richten op de medische wereld. Wanneer er iets mis is gegaan tijdens een behandeling, is vaak de behandelend arts de eerste die laat blijken hoe erg hij het vindt. Wanneer echter de zaak in handen van de verzekeraar wordt overgedragen, is er geen plaats meer voor medeleven. Voor deze verzekeraars lijkt maar één ding te tellen: zo min mogelijk en zo laat mogelijk geld uitkeren. Daarbij worden alle middelen ingezet. In de uitzending zijn verschillende schrijnende voorbeelden te horen: afwijzend en intimiderend gedrag van schadebehandelaars, uit medische dossiers verdwenen belangrijke informatie en onduidelijkheid over de onafhankelijkheid van de medische adviseurs van de verzekeraars. Ook blijkt er sprake te zijn van belangenverstrengeling tussen de Raden van Bestuur van sommige ziekenhuizen en de Raden van Commissarissen van de medische verzekeraars.

Praktijk

Ook wij merken in onze praktijk de afwijzende houding van medische verzekeraars.  Dossiers rond medische missers lopen veel langer dan dossiers rond verkeersongevallen. Discussies over aansprakelijkheid verlopen eindeloos lang. De verzekeraars hopen door hun vertragingstactieken de patiënt murw te maken, zodat deze afziet van een schadeclaim om ‘rust in de tent’ te krijgen. Het is de strijd van klein Duimpje tegen de reus, David tegen Goliath.

Veranderingen

Het bewerkstelligen van een verandering moet niet aan de verzekeraars worden overgelaten. Sinds 2010 beschikken zij over een gedragscode, de GOMA, waarin zaken als openheid, transparantie en vlotte afhandeling geregeld worden. In werkelijkheid komt hier niets van terecht. Het wordt tijd voor een onafhankelijke inspectiedienst die bij medische fouten snel en neutraal onderzoek doet, zoals we dat ook kennen bij arbeidsongevallen (arbeidsinspectie). Een rol voor de politiek, want zelf kunnen verzekeraars dit niet organiseren. Hopelijk zal de Tweede Kamer hierin het voortouw nemen zodat er een einde komt aan het gesol met de slachtoffers van medische missers.

Verwante informatie

Verwante diensten

Contact

Voor meer informatie neemt u contact op met Wolthers Jagersma advocaten


klant aan het woord

  • Wat valt er allemaal onder letselschade en hoe krijg je waar je recht op hebt.

    Joyce (19), student

  • Blij dat ik tijdig advies heb ingewonnen.
    Zo hoefde ik niet alleen met de verzekeraar om tafel.

    Monique (55), verpleegkundige

  • De verzekeraar wilde mijn schade afkopen met 15.000 Euro.
    En ik maar denken dat dat redelijk was...

    Arjan (28), ondernemer

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

sitemap | contact | privacy | website beheer dotsolutions