zoeken

E-biker vaker en zwaarder gewond na een ongeval

Uit recent onderzoek door het UMCG blijkt dat E-bikers een groter risico lopen op ernstig letsel dan mensen die rijden op een traditionele fiets.

E-biker gevaarlijker dan gewone fiets

Geen verrassende uitkomst, want ook onze praktijk bevestigt dat fietsen op een E-bike gevaarlijker is dan verkeersdeelname op een gewone fiets. Dat lijkt vooral te maken te hebben met het grote snelheidsverschil ten opzichte van normale fietsen. Mogelijk dat ook de leeftijd van de E-biker een rol speelt. E-bikes zijn populair onder ouderen. Zij reageren op hogere leeftijd mogelijk wat minder alert of minder snel op plotseling veranderende verkeerssituaties.

Tenminste 50% schadevergoeding zwakke verkeersdeelnemers

Fietsers worden in ons recht beschermd omdat zij als “zwakke verkeersdeelnemers” worden beschouwd. Dat wordt geregeld in artikel 185 van de Wegenverkeerswet. Bij een verkeersongeval tussen een auto en een fietser moet de automobilist tenminste 50% van de letselschade van de fietser vergoeden, zelfs wanneer de fietser een verkeersfout maakte door bijvoorbeeld geen voorrang te verlenen. Alleen wanneer de automobilist geen enkel verwijt kan worden gemaakt van de wijze waarop hij aan het verkeer heeft deelgenomen, geldt dit niet. Dan is er sprake van overmacht. Overmacht wordt echter zelden aangenomen. En als het gaat om een kind jonger dan 14 jaar, moet de letselschade bovendien altijd volledig vergoed worden. Zij worden extra beschermd.

Deze extra bescherming geldt niet zonder meer voor E-Bikers. Dat is afhankelijk van de motorisering. Alleen wanneer er sprake is van een fiets voorzien van een elektrische hulpmotor met een vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer een snelheid van maximaal 25 km/uur wordt bereikt, kan de fietser zich beroepen op artikel 185 Wegenverkeerswet.

Kunnen snellere e-bikers ook een beroep doen op de 50%-regel?

E-bikes met een elektromotor met een hoger vermogen, de zogenaamde Speed Pedelecs, vallen onder de snor-of bromfietscategorie. Dergelijke fietsen zijn kentekenplichtig. De eigenaar is verplicht een WA-verzekering af te sluiten. Juridisch worden deze fietsen aangemerkt als “motorrijtuig” waardoor de bestuurder niet langer beschermd wordt door artikel 185 Wegenverkeerswet. Dit betekent dat wanneer er een aanrijding plaatsvindt met een auto, de snelle e-biker niet zonder meer aanspraak kan maken op 50% schadevergoeding. Dat zal afhangen van de mate van schuld van elke betrokkene.

Letsel voorkomen

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Het je bewust zijn van de snelheid waarmee je fietst en de verwachtingen daarvan bij je medeweggebruikers maakt dat je alerter rijdt. Ook zou het dragen van een fietshelm veel en ernstig letsel kunnen beperken. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor E-bikers, maar zou misschien wel moeten gelden voor alle fietsers, zoals in sommige andere landen al het geval is.

Vragen over letselschade in het verkeer?

Heeft u een vraag of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.


Klant aan het woord

  • Wat valt er allemaal onder letselschade en hoe krijg je waar je recht op hebt.

    Joyce (19), student

  • Blij dat ik tijdig advies heb ingewonnen. Zo hoefde ik niet alleen met de verzekeraar om tafel.

    Monique (55), verpleegkundige

  • De verzekeraar wilde mijn schade afkopen met 15.000 Euro. En ik maar denken dat dat redelijk was...

    Arjan (28), ondernemer

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

sitemap | contact | hosting dotsolutions