Juridische hulp nodig? Neem contact met ons op.

Mijn dossier.

Snelheidsverhoging naar 130 km/u kan leiden tot meer letselschade

Er wordt veel gesproken over de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km per uur. Niet alleen houden de politieke partijen zich hier mee bezig, ook op het internet en aan menige lunch- of borreltafel worden de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen.

Verademing om sneller te rijden

Veel mensen vinden het een verademing dat ze straks mogelijk op een groot aantal snelwegen iets harder mogen rijden dan voorheen. Zeker wanneer er net te vaak een bekeuring voor een paar kilometer te hard rijden op de mat is gevallen. Toch is het maar de vraag of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Het moeilijke in deze discussie is, dat de voordelen direct merkbaar zijn voor mensen (ik ben sneller op de plaats van bestemming, ik heb minder vaak een bekeuring voor een kleine snelheidsovertreding), terwijl de nadelen meer algemeen en abstract van aard zijn, zoals verslechtering van de luchtkwaliteit door meer uitstoot van CO2, een toename van het lawaai en afname van de veiligheid. De meeste mensen hebben daar zelf niet direct last van.

Afname van de verkeersveiligheid

De afname van de verkeersveiligheid houdt ons als letselschadekantoor juist wel bezig. Dagelijks worden wij geconfronteerd met de gevolgen van vaak ernstige verkeersongevallen. Wij zien hoe het leven van slachtoffers en van de mensen in hun omgeving van het een op het andere moment verandert en welke zorgen en verdriet dit met zich mee brengt.

Bij het invoeren van 130 km per uur op een groot aantal snelwegen is rekening gehouden met een stijging van het aantal doden en gewonden in het verkeer. Elk jaar zullen er door deze maatregel rond de 7 extra doden en tientallen extra (zwaar) gewonden vallen. Dit betekent dat de kans om op een snelweg een zwaar ongeval te krijgen, stijgt met ongeveer 23%.

Denemarken - 38% meer ongevallen

In Denemarken is op wegen waar 130 km per uur is ingevoerd, het aantal ongevallen met 38% gestegen. Op wegen waar men 110 km per uur mag rijden, is het aantal ongevallen juist gedaald.Het ministerie wil de extra doden die dreigen door de nieuwe maximumsnelheid tegengaan door bijvoorbeeld het aanleggen van extra lange invoegstroken. Dit kost veel geld en veel tijd. Maar als het aan de minister ligt, gaat de hogere maximumsnelheid al per september volgend jaar in, ook wanneer er nog niet afdoende maatregelen zijn genomen.

Kans op een ongeluk is groter

Het afgelopen half jaar is er op acht trajecten in Nederland een proef geweest met 130 km per uur. Op zes van de acht trajecten is de kans op een ernstig ongeluk – dood of in het ziekenhuis – nu groter. Het is natuurlijk heel makkelijk te denken: ‘Dat zal mij niet overkomen’. Maar de vraag is of de tijdwinst van vaak maar enkele minuten opweegt tegen welk aantal verkeersdoden of –gewonden dan ook. Misschien moeten we gewoon wat meer onthaasten en proberen op tijd te vertrekken. Dat is ook gunstig voor hoge bloeddruk en andere stressverschijnselen.

Verwante informatie

Verwante diensten

Contact

Voor meer informatie neemt u contact op met Wolthers Jagersma advocaten


klant aan het woord

  • Wat valt er allemaal onder letselschade en hoe krijg je waar je recht op hebt.

    Joyce (19), student

  • Blij dat ik tijdig advies heb ingewonnen.
    Zo hoefde ik niet alleen met de verzekeraar om tafel.

    Monique (55), verpleegkundige

  • De verzekeraar wilde mijn schade afkopen met 15.000 Euro.
    En ik maar denken dat dat redelijk was...

    Arjan (28), ondernemer

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

sitemap | contact | privacy | internet marketing dotsolutions