Juridische hulp nodig? Neem contact met ons op.

Mijn dossier.

Langlopende letselschadezaken

Onlangs heeft Wolthers Jagersma een van de langstlopende dossiers uit haar bestaan (7 jaar) afgesloten. Een man was in 2005 tijdens zijn werk met zijn arm vast komen te zitten in een machine die keukenkastjes in elkaar zette. Zijn arm kon hij sindsdien niet meer gebruiken. Gezien de grote bos bloemen die op kantoor werd bezorgd, was cliënt erg blij met de verhaalde schadevergoeding, ondanks de lange looptijd van het dossier. Maar waarom duren letselschadezaken soms zo lang?

Vooropgesteld: niet elke letselschadezaak duurt lang. In veel dossiers is er sprake van een goede samenwerking tussen cliënt, advocaat en de aansprakelijke verzekeraar. Wanneer iedereen hetzelfde doel nastreeft en alle feiten bekend zijn, kan een dossier doorgaans snel afgewikkeld worden.

Wachten op de verzekeraar

In grote lijnen zijn twee hoofdoorzaken aan te wijzen voor lange looptijden van letselschadezaken. Het wachten op de ‘medische eindsituatie’ en het wachten op de verzekeraar. De medische eindsituatie is een belangrijk gegeven in iedere letselschadezaak. Wanneer iemand een gebroken been heeft, weet je dat hij na een maand of drie weinig beperkingen meer zal ondervinden. Wanneer iemand volledig in de kreukels ligt, duurt dit natuurlijk veel langer. Daarbij rijst altijd de vraag: welk letsel herstelt nog en van welk letsel blijft iemand klachten en beperkingen ondervinden. Vervolgens is het belangrijk om vast te stellen welke blijvende gevolgen dat heeft dat voor het werk en in de thuissituatie. Soms is zelfs na twee jaar nog geen medische eindsituatie bereikt. In de tussentijd krijgt een slachtoffer, wanneer de aansprakelijkheid is erkend, voorschotten op zijn schade uitgekeerd.

Discussie over aansprakelijkheid

Een andere oorzaak voor de lange looptijden van letselschadezaken ligt bij de verzekeraars. Sommige verzekeraars weten discussies over aansprakelijkheid eindeloos te rekken. Of het verband tussen het ongeval en het letsel wordt in twijfel getrokken. Verzekeraars hebben een lange adem, maar dat hebben de meeste letselschadeslachtoffers niet. Door deze vertragingstactieken hopen deze verzekeraars dat slachtoffers met een lagere vergoeding genoegen zullen nemen of helemaal afzien van een schadeclaim.

Gedragscode Behandeling letselschade

Het Verbond van Verzekeraars is zich ook bewust van deze praktijken. Daarom is enkele jaren geleden de  Gedragscode Behandeling Letselschade voor alle verzekeraars bindend verklaard. Deze code geeft richtlijnen over allerlei onderdelen van het schadeproces, bijvoorbeeld dat een verzekeraar tijdens een eerste gesprek met een slachtoffer geen afspraken mag maken die het slachtoffer binden en dat hij moet wijzen op de mogelijkheid een belangenbehartiger in te schakelen. Deze gedragscode had een eind moeten maken aan de lange looptijden van dossiers, maar de praktijk leert helaas dat dit nog niet  het geval is.U kunt er niet vanuit gaan dat de verzekeraar in uw belang handelt. Schakel daarom vroegtijdig een letselschadeadvocaat in die voor uw belangen opkomt.

Verwante informatie

Verwante diensten

Contact

Voor meer informatie neemt u contact op met Wolthers Jagersma advocaten


klant aan het woord

  • Wat valt er allemaal onder letselschade en hoe krijg je waar je recht op hebt.

    Joyce (19), student

  • Blij dat ik tijdig advies heb ingewonnen.
    Zo hoefde ik niet alleen met de verzekeraar om tafel.

    Monique (55), verpleegkundige

  • De verzekeraar wilde mijn schade afkopen met 15.000 Euro.
    En ik maar denken dat dat redelijk was...

    Arjan (28), ondernemer

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

sitemap | contact | privacy | website bouw dotsolutions