Juridische hulp nodig? Neem contact met ons op.

Mijn dossier.

Letselschade uitgekeerd, ten onrechte blijkt via social media

Social Media, zoals Facebook, Hyves, Twitter en Linkedin worden door steeds meer mensen gebruikt. Het aanhalen en onderhouden van contacten, het delen met ‘de wereld’ wat je bezighoudt, voor veel mensen is het een aardig verslavend tijdverdrijf. Opvallend is dat het ontbreken van een zichtbare gesprekspartner veel mensen een gevoel van onaantastbaarheid geeft. Maar hoe anoniem en veilig zijn deze sociale media eigenlijk?

Schadevergoeding terugbetalen

Vorige week verscheen een bericht in de media dat een stratenmaker uit Overijssel van de rechter € 75.000 moet terugbetalen aan verzekeraar Aegon. Vanwege een bedrijfsongeval was hij in 2003 arbeidsongeschikt verklaard. Hij was afgekeurd en beweerde dat hij zoveel gezondheidsklachten had dat hij nauwelijks meer het huis uit kwam, niet langer dan een uurtje op een fiets kon zitten en aan reizen al helemaal niet meer toekwam. Na een zoektocht op internet ontdekte Aegon dat het met die gezondheidsklachten wel mee viel. Op internetsites als Hyves bleek dat de man al 4 jaar had meegedaan aan een wielerkoers op Curacao. Ook had hij twee keer fietsend de Alpe d’Huez beklommen. Genoeg reden voor Aegon om de rechter te vragen om terugbetaling van de reeds betaalde voorschotten.

Verzekeraars verzamelen informatie op internet

Welke informatie verspreid je via internet? Het is erg gemakkelijk voor verzekeraars, maar ook voor bijvoorbeeld toekomstige werkgevers om even te googelen op iemands naam. Niemand zal er moeite mee hebben wanneer daardoor echte fraudeurs ontmaskerd worden. Maar het wordt wel vervelend wanneer bepaalde op internet gevonden informatie door de verzekeraar wordt aangegrepen om het causaal verband tussen de medische klachten en het ongeval in twijfel te trekken. ‘U zegt wel dat die whiplash van het ongeval komt, maar ik vond een foto waaruit blijkt dat u drie maanden eerder op de kermis in de botsautootjes zat'. Een bedacht voorbeeld, maar letselschadezaken kunnen op deze manier langdurig gerekt worden en verzanden in een welles-nietes-spel, waar uiteindelijk de rechter aan te pas moet komen.

Pas op met delen via social media

Om dit soort zaken te voorkomen is het belangrijk na te denken voor je iets via social media met anderen deelt. Moet echt iedereen op de hoogte zijn van jouw wel en wee, of kun je het beter beperkt houden tot een kleinere groep? Dit is niet alleen van belang met het oog op nieuwsgierige verzekeraars: dieven breken ook een stuk rustiger in, wanneer ze weten dat de bewoners met vakantie zijn.

Verwante informatie

Verwante diensten

Contact

Voor meer informatie neemt u contact op met Wolthers Jagersma advocaten


klant aan het woord

  • Wat valt er allemaal onder letselschade en hoe krijg je waar je recht op hebt.

    Joyce (19), student

  • Blij dat ik tijdig advies heb ingewonnen.
    Zo hoefde ik niet alleen met de verzekeraar om tafel.

    Monique (55), verpleegkundige

  • De verzekeraar wilde mijn schade afkopen met 15.000 Euro.
    En ik maar denken dat dat redelijk was...

    Arjan (28), ondernemer

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

sitemap | contact | privacy | websites dotsolutions