Juridische hulp nodig? Neem contact met ons op.

zoeken

Verkeersaansprakelijkheid en nieuwe technieken

‘Zelfrijdende auto Google veroorzaakt voor het eerst zelf ongeval’, ‘Passagiersvliegtuig Heathrow botste vermoedelijk met drone’ en ‘Nieuwe e-bikes gevaarlijk’. Zomaar een greep uit de media. De moderne tijd levert veel mogelijkheden op, maar brengt ook moderne risico’s met zich mee. Wie moet je aansprakelijk stellen wanneer zelfrijdende auto’s zelf ongevallen veroorzaken? Hoe zit het met de regelgeving rond drones die het luchtverkeer in gevaar brengen? En is fietsen op een fietspad nog wel zo veilig wanneer er fietsen bijkomen die met gemak 45 km/u rijden?

Stijging aantal verkeersdoden

Na een jarenlange gestage daling van het aantal verkeersdoden, is in 2015 het aantal verkeersdoden helaas weer gestegen. De laatste jaren was het aantal verkeersdoden gedaald van 817 doden in 2005 naar 570 in 2014. De stijging naar 621 doden in 2015 komt vooral door een stijging van het aantal dodelijke slachtoffers onder mannelijke autobestuurders en oudere scootmobielrijders. Auto’s worden in principe steeds veiliger, mede doordat autofabrikanten graag een ‘veilig’ imago hebben en daarom veel investeren op het gebied van veiligheid. Je kunt je goed voorstellen wat het idee van Google was achter de zelfrijdende auto: innovatie, gebruiksvriendelijkheid en …. veiligheid. Maar de eerste persberichten zorgen helaas nog niet voor een jubelstemming. Het is dan ook afwachten of deze innovatie zal zorgen voor een verdere afname van het aantal verkeersdoden.

Veel gewonde fietsers door e-bike?

Hoe anders is het met het aantal verkeersgewonden. In dezelfde periode 2005-2014 is dit aantal toegenomen van ongeveer 16.000 ernstig verkeersgewonden naar bijna 21.000. Dit blijkt uit recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Uit dit onderzoek blijkt verder dat fietsers een groot percentage van het aantal slachtoffers vertegenwoordigen. Een derde van de verkeersdoden en twee derde van de ernstig verkeersgewonden zijn fietser. Vooral oudere fietsers zijn slachtoffer. Dit aantal neemt gestaag toe en wordt toegeschreven aan de vergrijzing en de toename van fietsmobiliteit door bijvoorbeeld de elektrische fiets, met alle risico’s van dien. Een elektrische fiets is zwaarder en daardoor moeilijker in bedwang te houden. De snelheid ligt hoger dan men gewend is en er zitten meer technische snufjes op die men moet bedienen. Wanneer daarbij de nieuwe supersnelle e-bikes gemeengoed gaan worden op het fietspad, zijn wij bang voor een verdere stijging van het aantal verkeersgewonden onder fietsers.

De groei van de bevolking speelt ook een belangrijke rol bij de toename van het aantal gewonden. In een drukkere, vollere en gejaagdere wereld is de kans nu eenmaal groter om betrokken te raken bij een ongeval.

De wetenschap en de politiek staan de komende jaren dus voor belangrijke uitdagingen. Tot die tijd zullen er helaas verkeersslachtoffers blijven vallen. De advocaten van Wolthers Jagersma zullen zich blijven inspannen om hen zo goed mogelijk terzijde te blijven staan.


klant aan het woord

  • Wat valt er allemaal onder letselschade en hoe krijg je waar je recht op hebt.

    Joyce (19), student

  • Blij dat ik tijdig advies heb ingewonnen.
    Zo hoefde ik niet alleen met de verzekeraar om tafel.

    Monique (55), verpleegkundige

  • De verzekeraar wilde mijn schade afkopen met 15.000 Euro.
    En ik maar denken dat dat redelijk was...

    Arjan (28), ondernemer

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

sitemap | contact | maatwerk web applicatie dotsolutions