Juridische hulp nodig? Neem contact met ons op.

zoeken

Hoe vind ik een goede letselschadeadvocaat?

De laatste jaren is er in Nederland veel aandacht uit gegaan naar het verbeteren van het letselschadeproces. Uit onderzoek is gebleken dat de afwikkeling van letselschades vaak belastend is en soms zelfs het herstel van het slachtoffer in de weg staat. Oproepen tot verbeteringen richten zich meestal op de verzekeraar. Maar welke rol speelt de belangenbehartiger in dit proces?

Onderzoek

Een belangenbehartiger heeft grote invloed op de manier waarop een slachtoffer de schadeafwikkeling ervaart. Helaas zijn die ervaringen niet altijd goed. De Vrije Universiteit Amsterdam heeft in samenwerking met Slachtofferhulp Nederland een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van belangenbehartigers. De waardering van slachtoffers voor hun belangenbehartiger  blijkt bepaald te worden door vijf factoren: communicatie, empathie, daadkracht, onafhankelijkheid en deskundigheid. Duidelijke informatie, persoonlijk en regelmatig contact en een goede uitleg over de te volgen procedure vormen de basis voor een goede communicatie. Meeleven met en inleven in het slachtoffer worden daarnaast erg gewaardeerd, waarbij de belangenbehartiger niet de zakelijke kant uit het oog moet verliezen. Doortastendheid en daadkracht geven het slachtoffer vertrouwen in een goede afloop. Wanneer een dossier een half jaar stilligt, ebt het vertrouwen weg, zeker wanneer er geen duidelijke reden voor bestaat. Een belangenbehartiger moet altijd onafhankelijk zijn: afspraken met verzekeraars kunnen de indruk wekken dat er onder een hoedje wordt gespeeld. Ook is het inzetten van onafhankelijke, niet door de tegenpartij uitgekozen medische deskundigen belangrijk. Tenslotte zijn deskundigheid en vakkennis van de belangenbehartiger uiteraard van groot belang voor een goede begeleiding bij letselschade.

Keurmerk

De uitkomsten van dit soort onderzoeken vormt voor ons kantoor altijd weer een reden om het eigen handelen opnieuw ‘onder de loep’ te nemen. Welke dingen doen we goed, waar kunnen we onze cliënten nog beter van dienst zijn? Als belangenbehartiger van letselschadeslachtoffers komen we in iemands leven op een onverwacht en kwetsbaar moment. Dit geeft een grote verantwoordelijkheid. Helaas zit er ook in letselschadeland veel kaf tussen het koren. In een relatief kort tijdsbestek moet een slachtoffer een keuze maken voor een belangenbehartiger. Een nog te ontwikkelen ‘kieswijzer letselschade’ zou een slachtoffer daarbij kunnen helpen. Het Keurmerk Letselschade geeft ook een indicatie voor de kwaliteit van de aangesloten kantoren. Maar het behandelen van letselschades blijft mensenwerk, waarbij geschonken en ontvangen vertrouwen centraal staan.

Verwante informatie

Verwante diensten

Contact

Voor meer informatie neemt u contact op met Wolthers Jagersma advocaten.


klant aan het woord

  • Wat valt er allemaal onder letselschade en hoe krijg je waar je recht op hebt.

    Joyce (19), student

  • Blij dat ik tijdig advies heb ingewonnen.
    Zo hoefde ik niet alleen met de verzekeraar om tafel.

    Monique (55), verpleegkundige

  • De verzekeraar wilde mijn schade afkopen met 15.000 Euro.
    En ik maar denken dat dat redelijk was...

    Arjan (28), ondernemer

Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief

sitemap | contact | web applicaties dotsolutions